Blog KaMi KoNSuMeR

Blog Kami Konsumer adalah merupakan satu alat bagi pelajar-pelajar UMT dan juga orang ramai untuk mendapatkan maklumat pengguna, tips pengguna, dan juga sebagai media untuk menyalurkan pendapat anda. Diharap melalui blog Kami Konsumer "One Stop Centre" semua pengguna dapat menjadi seorang pengguna yang bijak dan berhemat.

info harian

"Jika anda berbohong tentang sesuatu produk, anda akan didapati - baik oleh KERAJAAN, yang akan menghukum anda, atau oleh PELANGGAN, yang akan menghukum kamu dengan tidak membeli produk anda untuk kali kedua .

KOTA BAHARU: Bahagian Penguatkuasaan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Kelantan merampas 827 pasang kasut dan selipar tiruan berjenama bernilai lebih RM24,000 daripada sebuah stor di Kampung Kubang Siput di sini, malam tadi.

Ketua Penguatkuasa KPDNKK Negeri, Rosli Ahmad berkata, pihaknya berjaya mengesan stor berkenaan selepas melakukan intipan hasil maklumat orang pada kira-kira 7 malam.
"Pemilik stor berumur 30-an turut disiasat berhubung kegiatan menjual barangan tiruan itu (yang) berjenama Crocs, Nike dan Adidas.

"Kesemua barangan itu dianggarkan bernilai RM24,430 dan disita mengikut Akta Perihal Dagangan 1972," katanya kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata, mengikut akta itu, mereka yang didapati bersalah boleh didenda RM100,000 atau tiga tahun penjara, atau kedua-duanya sekali.

Rosli berkata, pihaknya percaya barangan yang diseludup dari Pantai Barat itu akan dipasarkan ke seluruh negeri berkenaan terutama di pasar malam sekitar bandar ini.

Katanya, KPDNKK juga akan memperhebat gerakan mengesan aktiviti penjualan barangan berjenama palsu di pasar malam dan pasar sehari bagi mengelak pengguna daripada tertipu dengan helah peniaga yang tidak bertanggungjawab.-Bernama

Sumber: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/KPDNKKKelantanrampaskasuttiruanberjenamabernilailebihRM24_000/Article

Labels:

0 Responses so far.

Post a Comment