Blog KaMi KoNSuMeR

Blog Kami Konsumer adalah merupakan satu alat bagi pelajar-pelajar UMT dan juga orang ramai untuk mendapatkan maklumat pengguna, tips pengguna, dan juga sebagai media untuk menyalurkan pendapat anda. Diharap melalui blog Kami Konsumer "One Stop Centre" semua pengguna dapat menjadi seorang pengguna yang bijak dan berhemat.

info harian

"Jika anda berbohong tentang sesuatu produk, anda akan didapati - baik oleh KERAJAAN, yang akan menghukum anda, atau oleh PELANGGAN, yang akan menghukum kamu dengan tidak membeli produk anda untuk kali kedua .

RMK-10: Ekonomi berkembang 6 peratus



Perkembangan fizikal bukan lagi menjadi tumpuan utama dalam rmk-10.


EKONOMI perlu berkembang pada kadar enam peratus setahun dalam tempoh RMK-10 2011-2015 untuk mencapai aspirasi negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Transformasi persekitaran untuk pertumbuhan ekonomi perlu dilaksanakan bagi membolehkan peningkatan dinamisme dan produktiviti.

Cabaran utama adalah untuk beralih daripada ekonomi berdasarkan kos dan sumber asli kepada ekonomi yang dipacu oleh produktiviti, inovasi dan berupaya memupuk, menarik serta mengekalkan modal insan berbakat, syarikat dan modal.


Bagi mencapai taraf ekonomi berpendapatan tinggi, Malaysia perlu beralih kepada strategi yang menumpu kepada pengkhususan dalam beberapa sektor ekonomi dan geografi terpilih, yang mana negara mempunyai kelebihan daya saing.

Pertumbuhan ekonomi akan memanfaatkan kekuatan dan daya saing negara untuk membangunkan sumber pertumbuhan baharu.

Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0611&pub=Utusan_Malaysia&sec=Laporan_Khas&pg=lk_01.htm

Labels:

0 Responses so far.

Post a Comment