Blog KaMi KoNSuMeR

Blog Kami Konsumer adalah merupakan satu alat bagi pelajar-pelajar UMT dan juga orang ramai untuk mendapatkan maklumat pengguna, tips pengguna, dan juga sebagai media untuk menyalurkan pendapat anda. Diharap melalui blog Kami Konsumer "One Stop Centre" semua pengguna dapat menjadi seorang pengguna yang bijak dan berhemat.

info harian

"Jika anda berbohong tentang sesuatu produk, anda akan didapati - baik oleh KERAJAAN, yang akan menghukum anda, atau oleh PELANGGAN, yang akan menghukum kamu dengan tidak membeli produk anda untuk kali kedua .

sistem pengangkutan lebih cekap dan selesa menjadi harapan semua warga Malaysia.

PELABURAN dalam pengangkutan awam dalam tempoh RMK-10 tertumpu kepada peningkatan kecekapan sistem sedia ada bagi menampung pertumbuhan permintaan masa hadapan.
Ia akan dilaksanakan di kawasan bandar besar dengan tidak meminggirkan bandar bersaiz sederhana di seluruh negara.

Inisiatif utama di Kuala Lumpur dengan meningkatkan keupayaan transit aliran ringan (LRT) dengan menyambung 34 kilometer lagi daripada laluan sedia ada.

Selain itu, sebanyak 35 set tren empat gerabak baru akan dibeli bagi meningkat keupayaan LRT Laluan Kelana Jaya daripada anggaran 24,000 kepada 98,000 penumpang setiap jam dan mengurangkan masa menunggu daripada 3.3 minit kepada dua minit pada waktu puncak.


Keupayaan sistem komuter Keretapi Tanah Melayu (KTM) juga akan dipertingkatkan melalui pembelian 38 set unit gandaan elektrik (EMU) enam gerabak yang akan diterima pada 2012.

Kemudahan ini akan memberi manfaat kepada lebih 500,000 pengguna setiap hari. Selain itu, sistem bas aliran deras (BRT) sepanjang 49 kilometer meliputi tiga koridor utama Kuala Lumpur akan dilaksanakan. Malah ia akan dipertimbang untuk dilaksanakan di kawasan pusat perkembangan bandar baru di Wilayah Iskandar, Johor.

Dalam RMK-10 juga, pelaksanaan projek sambungan landasan berkembar elektrik Gemas ke Johor Bahru sepanjang 197 kilometer akan meningkatkan keupayaan landasan KTM antara lima dan 10 kali ganda.

Apabila landasan itu siap sepenuhnya yang bermula dari Johor Bahru hingga ke Padang Besar, Perlis, jumlah penumpang dijangka akan meningkat daripada 4.3 juta pada 2009 kepada 5.7 juta pada 2015.

Muatan barangan juga akan bertambah daripada 5.2 juta tan kepada 8.5 juta tan untuk tempoh sama.
Sementara itu, sistem tiket bersepadu bukan tunai melibatkan kesemua 16 pengusaha pengangkutan awam di Kuala Lumpur akan diperkenalkan.

Ia akan menghapuskan penggunaan pelbagai jenis tiket daripada pelbagai pengusaha yang mampu mengurangkan masa perjalanan.

Bagi memantapkan lagi operasi dan perkhidmatan, Sistem Maklumat Pengangkutan Bersepadu di Kuala Lumpur akan dinaik taraf sebagai hab bagi penguatkuasaan dan pemantauan prestasi pengangkutan awam darat melalui penggunaan kamera litar tertutup (CCTV) dan Sistem Penentu Kedudukan Global (GPS).

Sistem itu akan beroperasi secara automatik bagi memantau secara lebih cekap terhadap 16 pengusaha bas dan dua pengusaha rel utama.

Sumber: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0611&pub=Utusan_Malaysia&sec=Laporan_Khas&pg=lk_08.htm

Labels:

0 Responses so far.

Post a Comment