Blog KaMi KoNSuMeR

Blog Kami Konsumer adalah merupakan satu alat bagi pelajar-pelajar UMT dan juga orang ramai untuk mendapatkan maklumat pengguna, tips pengguna, dan juga sebagai media untuk menyalurkan pendapat anda. Diharap melalui blog Kami Konsumer "One Stop Centre" semua pengguna dapat menjadi seorang pengguna yang bijak dan berhemat.

info harian

"Jika anda berbohong tentang sesuatu produk, anda akan didapati - baik oleh KERAJAAN, yang akan menghukum anda, atau oleh PELANGGAN, yang akan menghukum kamu dengan tidak membeli produk anda untuk kali kedua .

SEORANG pengadu membeli sebuah rumah di Taman Teratai, Kajang daripada syarikat pemaju dan menandatangani perjanjian jual beli pada 11 September 2007. Disebabkan pemaju ada masalah kewangan, projek perumahan itu terbengkalai selama dua tahun. Awal September 2009, projek itu disambung semula.


“Masalahnya, pemaju meminta saya bayar wang tambahan RM20,000 dengan alasan kos pembinaan meningkat. Saya tidak terima surat rasmi daripada pemaju hanya panggilan telefon daripada pejabatnya. Pemaju meletakkan kos ke atas pembeli sedangkan ia tidak ada dalam syarat perjanjian jual beli,” demikian antara ribuan aduan disalurkan kepada Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC) di bawah kendalian Fomca oleh pengguna untuk mendapatkan bantuan pusat itu menyelesaikan kemelut dihadapi pengguna.

Dengan bantuan dan kerjasama NCCC yang menggunakan Akta Kontrak 1950, satu persetujuan dicapai antara pembeli dan pemaju baru. Dalam kes ini, pemaju membayar pampasan RM45,000 mengikut perjanjian harga pasaran kepada pembeli selepas menamatkan perjanjian jual beli asal.

Iktibar yang boleh direnungkan mengenai isu itu ialah bagaimana penting aduan dikemukakan pengguna terhadap permasalahan mereka untuk mengelak ditindas atau ditipu pihak tertentu.

Namun, sejauh mana tahap kesedaran dan pengetahuan masyarakat terhadap hak kepenggunaan. Berapa ramai pengguna mengambil langkah mempertahankan hak mereka? Tahukah pengguna wujudnya NCCC yang berfungsi menjadi pengantara pengadu dengan pihak yang dituntut (seperti kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual).

Sejak NCCC ditubuhkan pada 2004, kesedaran orang ramai semakin meningkat walaupun masih pada tahap rendah. Sebenarnya bukan sedikit kerugian terpaksa ditanggung pengguna di seluruh negara akibat wujud penyelewengan daripada pemberi perkhidmatan.

Tahun lalu saja, dilaporkan sejumlah RM210 juta nilai kerugian yang ditanggung pengguna hasil daripada aduan mereka kepada NCCC, manakala RM170 juta pada 2008.

Setakat ini, NCCC menyelesaikan 85 peratus daripada 32,369 aduan pengguna membabitkan kerugian bernilai RM210 juta pada tahun lalu daripada 23 kategori yang dikenal pasti.

Jika dilihat dari jumlah aduan diterima ia juga menampakkan ada peningkatan sebanyak 16.7 peratus dengan angka keseluruhan 28,080 aduan (2009) dan 24,873 aduan (2007).

Aduan paling banyak diterima pada tahun lalu membabitkan kes jualan langsung seperti ‘gores dan menang’ dan cabutan bertuah iaitu sebanyak 2,713 aduan, diikuti perumahan (2,686); komunikasi dan multimedia (2,512) dan skim pelaburan (2,347) manakala kualiti perkhidmatan serta makanan (2,120).

Ketua Eksekutif NCCC, Muhammad Sha’ani Abdullah, berkata misi NCCC sebagai badan pengantara antara pihak kerajaan, swasta dan pengguna dalam mengenal pasti penyelesaian terhadap sebarang aduan pengguna sepatutnya dieksploitasi sepenuhnya bagi memperjuangkan hak mereka.

Katanya, nilai aduan begitu besar dan sekiranya mengabaikan haknya ia adalah satu kerugian serta membiarkan penyelewengan di kalangan pihak yang memberi perkhidmatan akan berterusan.

“Jika aduan disalur kepada NCCC, kita akan membantu menjadi orang tengah menyelesaikannya. Sebagai contoh daripada aduan pengguna yang diterima tahun lalu, kita berjaya menyelesaikan semula RM150 juta daripada RM210 juta nilai kerugian diadukan,” katanya.

Ketika ini, secara purata sebanyak 120 aduan diterima NCCC dalam pelbagai kategori dengan dikendalikan empat kakitangan tetap.

Beliau berkata, mengikut bancian Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan sebanyak 90 peratus orang ramai tahu mengenai wujudnya Fomca dan hak kepenggunaan. Bagaimanapun mereka tidak bersedia atau berani untuk membuat aduan jika teraniaya.

Apa yang lihat, ramai yang tahu hak mereka dan sering kali gemar membincangkannya di kedai kopi, tetapi lazimnya ‘malas’ untuk membuat aduan secara rasmi, sebaliknya hanya akan melakukan apabila benar-benar terdesak.

Pengguna juga perlu mengetahui peranan mereka sebagai pengguna serta memahami undang-undang kepenggunaan supaya menggalakkan mereka membuat aduan.

Dalam kes berkaitan pembelian rumah, pengguna perlu lebih prihatin dengan menyemak semua dokumen serta syarat dalam perjanjian jual beli, selain menyiasat syarikat pemaju supaya tidak ditimpa masalah pada masa depan.

Justeru, Fomca turut mempergiatkan kempen bagi meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap hak pengguna.

NCCC juga sedia bekerjasama dengan persatuan atau pihak lain mengadakan program bagi meningkatkan kesedaran pengguna mengenai hak mereka dan cara menuntut ganti rugi.

NCCC beroperasi di No 1D, Bangunan SKPPK, Jalan SS9A/17, 47300 Petaling Jaya, Selangor dan boleh dihubungi melalui talian 03-78779000 atau kunjungi laman web: www.nccc.org.my atau e-mel: nccc@org.my This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it .
Sumber: Berita Harian

Labels: ,

0 Responses so far.

Post a Comment